KALLIOMAALAUKSISTA

tämä kuva on ensimmäinen yritykseni kuvata eri värieroja Saraakallion seinämässä tarkkaa päivämäärä ei ole muistissa

 Oletko luonnossa käyskennellässäsi ihmetellyt punaisia läiskiä

kallioissa - kalliomaalauksia?

 Jyväskylän Lutakon työhuoneella on tehty huiman pitkiä työpäiviä viimeisten kohteiden löytymisen jälkeen. HYVÄ #mekivikkäät

Hommia on riittänyt niin aitouden, ajoituksen, vedenpinnan korkeuserojen laskemisessa ja puhelinlankojen laulattamisessa

 💚💚

 

Me arvattiin, että Sinä tiedät kalliokuvista jo tosi paljon,

kun löysit meidänkin sivustomme, siitä olemme tosi iloisia

Toivottavasti viihdyt sivustollamme ja löydät itsellesi mielenkiintoista luettavaa ja katsottavaa - ISO KIITOS

Tarinamme jatkuu näin 

Meidän Pekka väittää, että me kaikki Suomessa asuvat ihmiset

ollaan muutettu muilta mailta! 

Ihan totta,

Pekka on tutkinut, kuvannut, piirtänyt, pohtinut, unelmoinut

kalliomaalauksista ja kaikkea siihen liittyvää jo vuodesta 1975

Päivittäin Pekka ulkoilee Jyväskylän Lutakonrannan alueella Lari koiran kanssa.

 

Pekan tunnistat valkoisesta kepistä ja harmaasta Lari- karvaturrista,

joka ei ole aina kaikkien koirien kaveri, kunse on vähän niinkuin urbancity ihmiskoira

Ihmisistä Lari tykkää ihan hurjasti ja on kovin hellyyttävä

Jos olet kulmilla, nykäise Pekkaa hihasta

Hänellä on aina aikaa jutella kalliomaalauksista

Jos et kulmilla, jätä viesti puhelimeen tai yritä soittaa

Pekka puhelinnumero 0400 517 783, 

mutta Pekan vastauksista ei voi olla niin varmoja.

Puhelin kun saattaa olla hiljaisella, takin taskussa tai muussa kivassa piilopaikassa niin kuin ihan oikealla hajamielisellä professorilla tuleekin olla

 Meillä on selvä ja harmooninen työnjako

Pekka tutkii ja kirjoittaa tietokirjojaCool

Helena vastaa kaikesta muustaHyvä

Terveisemme muilta mailta

Sensasjonell oppdagelse 16.10.2018, Norge

Hellemaleri av menneske i Espedalen. Bildet er fargeforsterket. - Klikk for stort bildeMalerier fra yngre steinalder er funnet i Espedalen. Det er de første hellemaleriene i Innlandet.

På en bratt fjellside som går rett ned i Espedalsvannet stod mennesker for mellom 6000 og 4000 år siden og malte. Maleriene har vært en skjult skatt frem til høsten 2018. Da fikk arkeologene i Oppland fylkeskommune et bilde.

Oppdaget tilfeldig av en kanopadler
Bildet ble tatt av Tore Thallaug 29. august 2009 under en kanotur på Espedalsvannet. Han fikk se noen røde malestreker på bergveggen og tok et bilde. Han hørte med de lokale om de kjente til malerstrekene, men ingen gjorde det. På sensommeren i år fant han frem bildet på nytt og sendte det til arkeologer i fylkeskommunen med spørsmål om det virkelig kunne være hellemaleri. Arkeologene reiste for å se på maleriene og kunne bekrefte at de er ekte. Kulturhistorisk museum i Oslo kom også for å se på maleriene.

Minst fem elger, en bjørn og en menneskelignende figur kan i dag sees på den godt skjulte bergveggen.

- Det er et helt utrolig funn! Vi trodde nesten ikke at det var sant. Men nå kan vi bekrefte at det er hellemalerier. Vi ser enkelte flekker av maling på en del av berget som er forvitret, så det har vært flere bilder her. Flaten bildene av elg og bjørn er malt på er om lag 1 x 1 meter. Menneskefiguren er ca. en meter unna hovedfeltet, sier arkeolog Mildri Een Eide i Oppland fylkeskommune.

Rock Care 10.8.2018 - om hotade hällristningar i Tanum, Italien och Frankrike

För flera tusen år sedan högg, ristade och målade våra förfäder sina meddelanden i sten till oss. Fler än 2 miljoner figurer i 125 länder, ett svindlande kulturarv. Men ett hotat kulturarv, ristningarna hotas att förstöras.

UNESCO Rock Art of Alta

Julkaistu 9.8.2016
The Rock Drawings of Alta constitute the most important piece of evidence in favour of the existence of human activity in the confines of the Great North during the prehistoric period. Studied from 1967, the petroglyphs of the Alta fjord in the province of Tromsø were immediately classed among the leading rock art sites in the world. Close to the Arctic Circle, they are a valuable illustration of human activity between 6 200 and 2 500 BP in the Northern Hemisphere.

They are primordial evidence of the fauna, representing reindeer, elks, bears, dogs and/or wolves, foxes, hares, geese, ducks, swans, cormorants, halibut, salmon and whales, and of the environment. They also depict boating, hunting, trapping and fishing scenes, as well as people taking part in dances and ritual acts. In the final phase, some agricultural activities, rendered precarious by the climate, appear to have supplemented certain staples traditionally provided by hunting and fishing.

Dating of the rock carvings

It is assumed that the rock carvings in Alta were made close to the sea, on rocks by the beach. As the land rose and new, smooth rocks appeared, these were used for carvings. The oldest panels are therefore high above the modern sea level, while the younger carvings are located further down in the landscape. It is unclear whether the rock paintings had the same close attachment to the sea and the beach.

Based on the metres above sea level (26,5-8,5 m.a.s.l.), professor Knut Helskog at Tromsø Museum - The University Museum has dated the rock carvings in Alta to the period from around 4200 B.C. to 200 A.D. Within this long period of time the rock carvings are divided into five different phases based on stylistic changes (Helskog 2000):

Phase 1: 4200-3300 B.C.
Phase 2: 3300-1800 B.C.
Phase 3: 1800-900 B.C.
Phase 4: 900-100 B.C.
Phase 5: 100 B.C.-200 A.D.

In his thesis for the dissertation for the degree of Philosophiae Doctor at the University of Tromsø, Jan Magne Gjerde (Gjerde, 2010) suggests that the rock carvings in Alta are thousand years older than previously assumed:

Phase 1: 5200-4200 BC
Phase 2: 4200-3000 BC
Phase 3: 3000-2000 BC
Phase 4: 1700-1200 BC
Phase 5: 1100-200 BC

At the end of the last ice age, the land 'rebounded' after the bulk of the ice melted, and so this part of Norway slowly lifted by a process known as isostasy. The ice sheet reached its greatest extent and thickness 20 000 years ago, and most melting occurred between 16 000 and 10 000 years ago. As the ice retreated, coastlines rebounded. This uplift did not stop when the ice had melted, it continues to this day.

Thus any particular group of hunters and fishers had only a limited band of glacier-smoothed rock on which to make their engravings, with later groups forced (except during the short summer) to use the intertidal zone for their artworks.

Song: Betelgeuse by Kunal Shingade (https://soundcloud.com/kunalshingade) is licensed under a Creative Commons License (http://creativecommons.org/licenses/b...).
Luokka
Koulutus
Käyttölupa
Creative Commons Nimeä -käyttölupa (uudelleenkäyttö sallittu)

UNESCO Open Air Art Portugal

RockArtKivikäs suosittelee
Paleolithic art was discovered in caves and therefore people thought that the place where they had to portray these things was inside caverns, and this Paleolithic art in the open air, which is an art of light, is a more public art form, it’s an art intended to be seen, more than cave art is.
The body of carvings in the Águeda and Côa valleys represents, without a doubt, the largest known collection of Pleistocene-era carvings anywhere in the world.
Archeological sites:
Siega Verde (Spain) & Côa Valley (Portugal)
WORLD HERITAGE

UNESCO Tanum Rockart Carvings

Ruotsin Tanumin kalliotaidemuseo, Rock Art Research Centre on ottanut kalliotaiteen
säilyttämisen tärkeimmäksi tehtäväkseen. Sitä toteutetaan laajoilla kartoitus- ja
dokumentointitöillä, järjestämällä konferensseja ja seminaareja sekä kenttäkursseja. Jo
päiväkotilapset saavat ensikosketuksen kalliotaiteeseen ja koululaiset osallistuvat
asiantuntijoiden opastuksella dokumentointiin.
“Rock art in danger sounds dramatic, nevertheless it is not an overstatement. During the last hundred years different kinds of
destructions have never been so rapid and extensive. It is urgent to record as much as possible, because in the next 50-100
years a large part of the cultural heritage all over the world will have disappeared.
Through the effect of various natural phenomena, such as freeze/thaw which fragment the surfaces, exposure to sun and wind
and the effect of lichens and moss. Changes of the environment created by man (environmental pollution) also have a

32 symbolia?

Julkaistu 18.12.2015
Written language, the hallmark of human civilization, didn't just suddenly appear one day. Thousands of years before the first fully developed writing systems, our ancestors scrawled geometric signs across the walls of the caves they sheltered in. Paleoanthropologist and rock art researcher Genevieve von Petzinger has studied and codified these ancient markings in caves across Europe. The uniformity of her findings suggest that graphic communication, and the ability to preserve and transmit messages beyond a single moment in time, may be much older than we think.

TEDTalks is a daily video podcast of the best talks and performances from the TED Conference, where the world's leading thinkers and doers give the talk of their lives in 18 minutes (or less). Look for talks on Technology, Entertainment and Design -- plus science, business, global issues, the arts and much more.
Find closed captions and translated subtitles in many languages at http://www.ted.com/translate

Follow TED news on Twitter: http://www.twitter.com/tednews
Like TED on Facebook: https://www.facebook.com/TED

Subscribe to our channel: http://www.youtube.com/user/TEDtalksD...

Luokka

Tiede ja tekniikka
Käyttölupa

Tavallinen YouTube-käyttölupa

RockArtKivikas

Schaumanin puistotie 11 A 6

40100 Jyväskylä

 

puhelin ajanvaraus 040 758 1470

sähköpostit helena@rockartkivikas.fi  tai belecon.fi@gmail.com

VARAA KALENTERISTA, PUHELIMITSE tai SÄHKÖPOSTILLA  Linkki ajanvarauskalenteriimme